(22) 258 44 43 info@sprzegla24.pl
Sprawdź cenę części

Jednym z potencjalnych uszkodzeń, jakim może ulec sprzęgło, jest tzw. spalenie. Określa się w ten sposób tak gwałtowne podniesienie temperatury tego elementu, że dochodzi do silnego zużycia okładzin ciernych, czy to przez stopienie, czy w skrajnych przypadkach faktyczne spalenie.

spalone sprzęgło - przyczyny i objawy

Spalone sprzęgło – objawy

Jednym z najczęściej spotykanych objawów spalenia sprzęgła jest bardzo intensywny, charakterystyczny swąd. W skrajnych przypadkach pojawia się jeszcze jeden symptom spalonego sprzęgła – dym, wydobywający się z okolicy skrzyni biegów. Często niestety te objawy wiążą się z najpoważniejszym – brakiem możliwości wysprzęglenia i włączenia biegu.

Palenie sprzęgła występuje, gdy układ napędowy auta podlega bardzo dużym obciążeniom. Kiedy najczęściej następuje palenie sprzęgła? Spalenie sprzęgła najczęściej poprzedzają następujące praktyki:

  • jazda na półsprzęgle,
  • wielokrotne, gwałtowne ruszanie „z piskiem opon”,
  • jazda w trudnym, na przykład górzystym terenie,
  • jazda z bardzo dużym obciążeniem – na przykład holując przyczepę lub inny samochód.
spalone sprzęgło

Elementem, który najbardziej cierpi na przypalonym sprzęgle, jest tarcza sprzęgła. To jej okładzina cierna ulega wtedy bardzo gwałtownemu zużyciu i stąd charakterystyczny zapach. Nie należy jednak zapominać również o docisku i kole zamachowym (jedno – lub dwumasowym). Te elementy również mogą ulec uszkodzeniu, choćby przez odkształcenie ich powierzchni.

Jednorazowe przypalenie sprzęgła

Jednokrotnie przypalone sprzęgło, na przykład podczas ruszania pod bardzo stromą górę, nie musi nieść ze sobą poważniejszych konsekwencji. Sprzęgło ulegnie gwałtownemu zużyciu, ale będzie nadal funkcjonować. Może zdarzyć się, że dopóki nie ostygnie, nie będzie możliwości włączenia biegu. Jednak po przestudzeniu wszystko wróci do normy. Podczas dalszego użytkowania samochodu sprzęgło z pewnością szybciej się zużyje, ale nie musi być to odczuwalne. Zdarza się jednak, że nawet jednokrotne „przypalenie” sprzęgła zaowocuje awarią, którą usunie wyłącznie wymiana całego podzespołu.

 

Spalone sprzęgło – przyczyny

Najczęstszą techniczną przyczyną spalenia sprzęgła jest jego ślizganie. Dochodzi do niego, gdy tarcza sprzęgła porusza się z inną prędkością niż koło zamachowe i docisk sprzęgła. Z małym poślizgiem mamy do czynienia przy każdym ruszeniu z miejsca – jednak jest to ślizganie minimalne. Zupełnie inaczej jest przy bardzo dynamicznym ruszaniu, tzw. paleniu gumy, czy jeździe na półsprzęgle przez dłuższy czas. Wskutek ślizgania sprzęgła znacznie wzrasta temperatura okładzin ciernych, co po przekroczeniu pewnej granicy powoduje swąd, dym i ogólną awarię w postaci braku możliwości wysprzęglenia.

 

Spalone sprzęgło – jak rozpoznać?

Objawy spalonego sprzęgła pojawiają się często, gdy sprzęgło jest już bardzo zużyte. Jak rozpoznać spalone sprzęgło? Nie musimy się zastanawiać, jak fizycznie wygląda spalone sprzęgło. Awarię tę łatwo zaobserwować podczas użytkowania samochodu. Naszą uwagę powinno zwrócić samoistne ślizganie się sprzęgła w czasie jazdy. Taki objaw może pojawić się przy ruszaniu z miejsca, bądź w czasie przyspieszania na wysokim biegu. Jest to wystarczający powód, aby odwiedzić mechanika – jest pewne, że niebawem sprzęgło zupełnie przestanie działać i niemożliwe będzie nawet ruszenie z miejsca.

Palenie sprzęgła

Jak spalić sprzęgło?

Poniższy paragraf ma charakter przestrogi – podpowiada, jak unikać spalenia sprzęgła.

Żaden kierowca nie chce borykać się z awarią, jaką jest spalone sprzęgło. Co robić, by tego uniknąć? Trzeba pamiętać, że nie da się całkowicie wyeliminować zużywania sprzęgła. Ulega ono bowiem zużyciu przez cały okres użytkowania, przy każdym ruszeniu czy zmianie biegów. Jest to jednak na tyle wytrzymały element, że przy odpowiednim „traktowaniu” może znieść nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu. Gdy „palimy sprzęgło”, dochodzi do bardzo gwałtownego zużycia, które przy normalnej jeździe nastąpiłoby w ciągu kilkunastu albo nawet kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Jak można spalić sprzęgło? Do spalenia sprzęgła może doprowadzić bardzo agresywna jazda. Wielokrotne ruszanie z piskiem opon, bardzo gwałtowne puszczanie sprzęgła przy zmianie biegów („strzały ze sprzęgła”) i tym podobne praktyki wystawiają układ napędowy, a więc również sprzęgło, na olbrzymie przeciążenia.

Bardzo złym dla sprzęgła nawykiem jest też tzw. jazda na półsprzęgle, czyli dłuższe niż to potrzebne wciskanie pedału sprzęgła po zmianie biegu lub ruszeniu, albo wręcz ciągła jazda z nogą położoną na sprzęgle.

Zużycie sprzęgła jest również wprost proporcjonalne do obciążeń, z jakimi jeździmy. Jeżeli często holujemy ciężkie przyczepy albo jeździmy z ciężkim ładunkiem, sprzęgło musi przenosić znacznie większy moment obrotowy przy każdym ruszeniu z miejsca, co prowadzi do zużycia, ślizgania, czy spalenia sprzęgła.

Kolejnym takim elementem, na który jednak użytkownik samochodu ma ograniczony wpływ, jest częsta jazda w górzystym terenie. Każde ruszenie z miejsca pod górę wywołuje większe zużycie sprzęgła niż na równym terenie. Spowodowane jest to przez wyższe obroty silnika w czasie ruszania. Wyższe obroty silnika oznaczają większą różnicę prędkości obrotowych, którą musi wyrównać sprzęgło swoim poślizgiem.

Masz spalone sprzęgło? Wyszukaj nowe do swojego samochodu:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe
Spaliłeś sprzęgło? Znajdź nowe do swojego samochodu:

koło dwumasoweALFA ROMEO koło dwumasoweAUDI koło dwumasoweBMW koło dwumasoweCHEVROLET koło dwumasoweCHRYSLER koło dwumasoweCITROËN koło dwumasoweDACIA koło dwumasoweDAEWOO koło dwumasoweDAIHATSU koło dwumasoweFIAT koło dwumasoweFORD koło dwumasoweHONDA koło dwumasoweHYUNDAI koło dwumasoweISUZU koło dwumasoweJAGUAR koło dwumasoweJEEP koło dwumasoweKIA koło dwumasoweLANCIA koło dwumasoweLAND ROVER koło dwumasoweLEXUS koło dwumasoweMAZDA koło dwumasoweMERCEDES-BENZ koło dwumasoweMITSUBISHI koło dwumasoweNISSAN koło dwumasoweOPEL koło dwumasowePEUGEOT koło dwumasowePORSCHE koło dwumasoweRENAULT koło dwumasoweROVER koło dwumasoweSAAB koło dwumasoweSEAT koło dwumasoweSKODA koło dwumasoweSMART koło dwumasoweSSANGYONG koło dwumasoweSUBARU koło dwumasoweSUZUKI koło dwumasoweTOYOTA koło dwumasoweVOLVO koło dwumasoweVW koło dwumasoweKoło dwumasowe

Zapach spalonego sprzęgła

Wielu kierowców doskonale zdaje sobie sprawę, jak pachnie spalone sprzęgło. Zapach, który wydziela się ze sprzęgła przy jego „przypaleniu” trudno jednoznacznie określić. Bardzo możliwe, że każdemu kierowcy będzie przypominał coś innego. Natomiast można dość jasno stwierdzić, że jest to podobny swąd do tego, jaki towarzyszy zużyciu hamulców samochodowych – np. po bardzo gwałtownym hamowaniu. Jeśli po ostrym ruszaniu pod górę poczujemy bardzo charakterystyczny zapach, to możemy już sobie powiedzieć „przypaliłem sprzęgło”. W przypadku spalenia sprzęgła odpowiedź na pytanie „jak usunąć zapach spalonego sprzęgła?” będzie jednym z naszych pomniejszych zmartwień.

 

Spalone sprzęgło – koszt naprawy

Jeżeli „przypalenie” sprzęgła będzie na tyle poważne, że nawet po pewnym czasie sprzęgło nadal nie funkcjonuje – czyli np. nie da się włączyć biegu na uruchomionym silniku, niestety nie ma innej możliwości naprawy niż wymiana sprzęgła na nowe. Podobnie trzeba postąpić w przypadku nieustępującego ślizgania się sprzęgła. Najczęściej okładziny tarczy są wtedy już tak zużyte, że nie są w stanie wytworzyć wystarczającego tarcia do przeniesienia napędu. Często nie wystarczy wymiana samej spalonej tarczy sprzęgła – również docisk sprzęgła może być przegrzany i przez co niezdatny do użytku. Nierzadko na nowe będzie trzeba zmienić również koło zamachowe. Dzieje się tak przez ekstremalną temperaturę, jaka została wytworzona przy spaleniu sprzęgła. Temperatura może doprowadzić do odkształcenia koła zamachowego, do którego dolega tarcza i nawet zupełnie nowy zestaw sprzęgła będzie się ślizgać.

Wysoka temperatura bardzo źle wpływa na dwumasowe koło zamachowe – oprócz odkształcenia powierzchni może dojść do degradacji smaru, który znajduje się wewnątrz takiego koła. Smar, który stracił swoje właściwości przez przegrzanie, nie będzie spełniał już swojej funkcji, a to doprowadzi do zniszczenia elementów budowy „dwumasy”, takich jak sprężyny łukowe czy tarcza zabierakowa.

Jeżeli z własnej winy doprowadzimy do spalenia sprzęgła, cena naszej niefrasobliwości będzie nieprzyjemną niespodzianką.  W przypadku poważnego spalenia sprzęgła koszt naprawy nie będzie niski – oprócz kosztu samych części dochodzi niemały koszt robocizny. Przy tej okazji bardzo mocno zalecana jest wymiana za jednym razem wszystkich współpracujących elementów, ponieważ tylko wtedy jest gwarancja dobrego, bezawaryjnego funkcjonowania. Poza tym możemy oszczędzić na koszcie kilkukrotnego demontażu skrzyni biegów w przyszłości.

 

Czytaj także:

Objawy uszkodzonej dwumasy w dieslu

Sprzęgło hydrokinetyczne – schemat budowy i działanie

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

Uszczelniacz wału korbowego – dlaczego warto wymienić go razem ze sprzęgłem?

Sprzęgło w samochodzie

Jak dbać o koło dwumasowe

Jak działa koło dwumasowe

Linka sprzęgła – regulacja i wymiana

 

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

[contact-form-7 id="174" title="Bez tytułu"]

Twoje dane będę administrowane przez właściciela Sprzegla24, Marcina Zachwieję. Więcej informacji nt. ochrony i przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności

Przeczytaj inne nasze wpisy na blogu

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

Jazda na półsprzęgle – czym grozi?

  Jazda na półsprzęgle polega na umiejętnym korzystaniu ze sprzęgła, które nie jest w pełni załączone. W wielu sytuacjach, takich jak ruch miejski w godzinach szczytu czy podjeżdżanie pod górkę, umiejętność ta może okazać się niezwykle przydatna. Dzięki niej...

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne?

  Sprzęgło hydrauliczne często kojarzy nam się z hydrauliką domową, jednak to stosowane we współczesnych samochodach ma niewiele z nią wspólnego. Sprzęgło hydrauliczne w samochodzie to nic innego jak klasyczne sprzęgło cierne, którego układ sterowania jest...

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

Gdzie jest sprzęgło w samochodzie?

  Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego samochodu. Jego poprawne działanie pozwala na płynne zmiany biegów oraz na uruchomienie silnika. W artykule tym omówimy, gdzie dokładnie znajduje się pedał sprzęgła, gdzie znajduje się samo...

4.99/5 (218 ocen)